Jak lepkość kinematyczna oleju hydraulicznego wpływa na działanie podzespołów?
Najprościej mówiąc lepkość kinetyczna obrazuje łatwość płynięcia oleju w silniku po jego rozgrzaniu. Im wyższa lepkość tym lepsza jakość oleju. Oleje mineralne mają ten wskaźnik do 135, półsyntetyczne 130-155, a syntetyczne powyżej 150. Dobry olej syntetyczny może mieć wskaźnik lepkości nawet w okolicy 175.
Lepkość oleju i jego rola w pracy silnika
Lepkość oleju jest istotnym parametrem definiującym jego przydatność do określonego celu. Wszystkie ruchome części silnika poruszają się w filmie olejowym. Kontakt nienasmarowanych elementów metalowych może mieć katastrofalne skutki i należy go unikać. Dlatego każde zapalenie się kontrolki olejowej wymaga natychmiastowego sprawdzenia. Aby olej mógł spełnić swoją funkcję, musi dotrzeć w odpowiednim czasie do krytycznych punktów wymagających smarowania. Przepływ oleju przez kanały lub główny przewód olejowy w silniku jest w dużej mierze zdeterminowany jego lepkością kinematyczną.
Samochodem jeździ się przez cały rok, warunki panujące latem są diametralnie inne niż zimą. Wraz ze spadkiem temperatury olej silnikowy staje się coraz bardziej lepki, przekształcając się w stałą substancję podobną do mydła. Jeśli tak się stanie, uruchomienie silnika może okazać się niemożliwe.
Lepkość zbyt wysoka lub zbyt niska
Zbyt wysoka lepkość oleju nie jest korzystna. Olej może nie dotrzeć na czas do wszystkich elementów i nie odprowadzić ciepła wystarczająco szybko. Jednak użycie oleju o większej lepkości niż zalecany, nie niesie za sobą katastrofalnych skutków. Bardziej niebezpieczne jest zastosowanie oleju o zbyt niskiej lepkości. Wówczas on łatwo ścieka i nie wytwarza wystarczającego ciśnienia. Powoduje to szybkie zużycie łożysk, przetarcie tłoków, pierścieni, a nawet zatarcie. Niemal na pewno spowoduje to zwiększone zużycie oleju.