Oleje smarowe służą do zmniejszania tarcia pomiędzy dwiema stykającymi się ze sobą powierzchniami lub współpracującymi komponentami urządzeń, maszyn oraz pojazdów. Ich zastosowanie wydłuża żywotność poszczególnych elementów i chroni je przed działaniem szkodliwych czynników. W efekcie przekłada się to na wydajniejszą pracę maszyn i instalacji oraz zmniejsza koszty ich serwisowania. Obecnie na rynku znaleźć można wiele środków smarnych. W dzisiejszym artykule przedstawiamy kilka ich rodzajów.
Klasyfikacja olejów smarowych ze względu na zastosowanie
Popularny podział olejów smarowych odnosi się do ich właściwości, a co za tym idzie również i przeznaczenia. Środki smarne mogą różnić się m.in. tolerancją temperaturową oraz lepkością. W związku z tym wymienia się m.in.:
- oleje silnikowe – eliminujące tarcie pomiędzy ruchomymi elementami silników w samochodach oraz maszynach rolniczych,
- oleje hydrauliczne – pełniące funkcje medium roboczego w napędach hydraulicznych oraz układach tłumiących. Oleje hydrauliczne znajdują zastosowanie np. przy konserwacji maszyn przemysłowych,
- oleje przekładniowe – zmniejszające tarcie pomiędzy elementami skrzyni biegów,
- oleje do przekładni automatycznych – redukujące tarcie pomiędzy elementami przekładni w pojazdach z automatycznymi skrzyniami biegów,
- oleje wielofunkcyjne – jak sama nazwa wskazuje, o zastosowaniu uniwersalnym.
Podział środków smarnych ze względu na pochodzenie i konsystencję
Różnice pomiędzy poszczególnymi olejami smarowymi mogą dotyczyć również sposobu ich produkcji. Ze względu na pochodzenie można wyróżnić oleje naturalne, półsyntetyczne oraz syntetyczne (uzyskiwane w wyniku syntezy chemicznej). W odniesieniu do konsystencji wymienia się z kolei środki smarne w postaci płynnej (oleje), półpłynnej lub stałej (smary).